Jóga nad Ásanou I.

V indické provincii Goa jsme natrefili na autentické jóga centrum, kde nás přivítali tak srdečně, zažili jsme tolik krásných okamžiků, a během jednoho týdne jsme si tak dobili energii, že mi nedá nepodělit se o tyto zážitky. Pokud by někdo chtěl na kratší nebo delší dobu navštívit rodnou zemi jógy, ať přijde sem a určitě nebude zklamán. Tento týden byl tak intenzivní, že blog bude zveřejněn ve třech částech. Kromě jiného si budete moci přečíst o filozofii jógy, o cvičení ásan, meditaci, zpívání manter, rituálech, očistných kúrách, ajurvédských ošetřeních i o sattvickém stravování.

V oblíbeném letovisku Goa v Indii jsem s batohem na zádech listoval v turistickém průvodci Lonely Planet a hledal jsem cvičení jógy (yoga retreat), přičemž moje manželka Ági prohlížela internet s podobným cílem. Nezávisle na sobě nás oba oslovilo totéž - Jóga centrum s názvem Swan. Považovali jsme to za jakési znamení, a proto jsme dlouho neváhali. Půjčili jsme si skútr, abychom si na vlastní oči prohlédli toto místo. Centrum se nachází v malé obci Assagao, kde turistický průvodce doporučuje i návštěvu dalších dvou zajímavostí, které jsme také navštívili. Jedným je detský domov El Shaddai, druhým zvierací útulok WVS Hicks ITC. Na oboch miestach srdečne očakávajú dobrovoľníkov. Jednou je dětský domov El Shaddai, druhou zvířecí útulek WVS Hicks ITC. Na obou místech srdečně očekávají dobrovolníky. Porozhlédli jsme se a doporučujeme návštěvu. Na obou místech probíhá svědomitá a usilovná práce. Kdo chce přispět, může si být jistý, že investované peníze a čas se dostanou na správné místo.

V jóga centru nás přátelsky přivítali. Zdvořile se zeptali, co je cílem naší návštěvy. Předem nás upozornili na to, že pokud si chceme jen zacvičit nebo se protáhnout, jsme na nesprávném místě, neboť oni se nezaměřují na komerční verzi jógy, ale na tradiční kořeny Ashtanga yogy, čili centrum funguje na principu ashram. Tímto nás spíše doslova přemluvili. My jsme právě toužili po takovém autentickém zážitku, respektive po tom, abychom se dostali od pobřeží a ruchu civilizace, odpočinuli si a zpomalili (v té době jsme byli již přes měsíc neustále na cestách, odcházeli jsme z Nepálu). Kacie, jeden americký karma jogín, který přišel do Indie před rokem a jako dobrovolník navštěvuje jóga centra a ashramy, aby se učil, a po návratu do New Yorku mohl vyučovat jógu, nás provedl, abychom si mohli vybrat pro nás vhodné ubytování. Vybrali jsme si nejlevnější ,,budget" chatku, ta nás stála 50 euro na osobu. V ceně byla zahrnuta kromě ubytování i strava 3 krát denně a nejdůležitější - učení. Ve srovnání s ostatními školami v okolí, z hlediska poměru ceny a kvality, to byla jedna z nejvýhodnějších možností. Na internetu jsme si prohlédli další dvě a ty byly opravdu dražší.

Druhý den jsme přišli na snídani. Byli milí. Řekli, abychom si odložili tašky, najedli se dosyta, registrace na nás počká. Snídaně zde začínající v deset jsou zároveň i obědem. Hravým spojením anglických slov breakfast (snídaně) a lunch (oběd) je velmi výstižně označují slovem ,,brunch". Skutečné snídaně by se zde měly spíše jmenovat ,,zesnídaně", protože ovocnou mísu a bylinné čaje podávají v 6:45. Vaří chutně, vybíraným stylem a vydatně. Jídla jsou sattvická, čili kašovitá, lehce stravitelná, bez oleje, méně kořeněná, jako obvykle v indických restauracích.

Roztomilý byl jeden jogín. Přistoupil ke mně během oběda a pochválil mou lžičku (Oh, wow, nice spoon!). Takto mi jemně a zdvořile dal na vědomí, že vyčníváme z řady, vždyť tady většina lidí jí rukama. :) To je typické pro celou Indii pouze turisté jí příborem. Má to praktické dôvody. Má to praktické důvody. Podle Indů jíst rukama je bezpečnější, protože nezjistí až v ústech, zda je jídlo příliš horké a takhle si nikdy nespálí jazyk. Ze spirituálního hlediska věří, že pokud si jídlo vkládají do úst rukama a ne cizím předmětem, vztah s jídlem je silnější, jídlo je snadněji stravitelné a více ho uctí. Přísně jí pouze pravou rukou. Ta levá, nečistá, dostane úkol na konci trávení. Pozor, toto platí i pro leváky! Pokud se v Indii někdo rozhodne, že bude jíst podle vzoru místních rukama, musí si dávat pozor, se kterou rukou bude jíst. Pokud si je zamění, místní na to budou přihlížet s nepochopením.

Jinak je dobré přijít v pátek, když není program. Je čas na příchod, vybalení a prohlédnutí místa. My jsme dorazili v sobotu, kdy je tu nejvíce programů. Pokud cestujete do zahraničí s jóga podložkou, doporučuji si vybrat tenkou a lehkou cestovní (travel) jóga podložku. My jsme ji bohužel neměli s sebou, ale naštěstí jsme si ji mohli půjčit za 100 rupií na den.

Výuka začala filozofií jógy. Spoluzakladatel školy, Shivandra, potvrdil to, co jsme slyšeli už při registraci. Cvičení ásan je pouze jednou ze zásad jógy a hlavním úkolem je připravit tělo na meditaci. Podle zásady Ashtanga jsme si dokonale osvojili ásanu, pokud v ní dokážeme bez pohnutí a stabilně setrvat pohodlně celou hodinu a můžeme meditovat. Na to je samozřejmě nejvhodnější pozice lotosového sedu, což je také jedna ásana (Padmasana). Na počátku vývoje yogy ještě ani nebyly tak rozděleny jóga ásany, jako později. V první řadě sloužily na pohodlnou a dlouhotrvající meditaci. Během dvou dnů vyprávěl instruktor o vědách, svatých knihách, o jejich interpretaci, o šesti starověkých indických školách, z nichž jednou je Yoga. Patanjali byl ten, kdo studoval Védy, a napsal i Yoga Sutru, v ní Ashtangu, která rozděluje cvičení jógy na osm částí. Cvičení ásan, druhá z osmi, která se dostala i k nám na západ a je oblíbená, je Pranayama, řízení dýchání a toku životní energie (prána). Praktikování a obecně prohloubení dýchání slibuje dlouhý a zdravý život. Koho zajímají části Yogya rozdělené podle Pataňdžali, může se začíst do: Yamas, Niyama, Asana, Pranayama, Pratyahara, Dharana, Dhyana, Samadi.

Učitel hodně citoval z příběhů knihy Bhagavad Gita, vřele doporučoval její studium. Podle něj v ní obsažené učení a moudrost poskytnou odpověď i na problémy dnešní doby, přestože kniha byla napsána před naším letopočtem. Zdůraznil, že při narození každého člověka je stejné a jisté to, že jednou umře. Utrpením bude narození, smrt a mezi nimi často bolest a smutek. Mysl je nespoutaná, jako vlny na moři, přičemž ideálním stavem by bylo dosažení ticha a klidu mořského dna, v čemžnám může pomoci hlavní část yogy - meditace. Cílem je zkrocení mysli té sem-tam poskakující opilé opice, nalezení skutečné vyvážené božské podstaty (Atman), která je věčná a nezničitelná. Zaniká pouze oděv Atmanu - tělo, samotný Atman se znovuzrodí, až člověk dosáhne osvícení. Spiritualisticky, konečným cílem jógy je zažít pocit jednoty a celistvosti. I samotný výraz ,,yuj", pochází ze slova (pro)pojení.

Sympatický byl pro nás fakt, že jóga není dogma, neexistuje jediná správná cesta. Místo toho nás povzbuzuje, abychom otázky kladli, dokud nedostaneme uspokojivou odpověď. Navíc, jelikož všichni jsme odlišní, nabízí několik cest, které vedou na totéž místo. Duševního klidu a odpovědí na otázky ,,Kdo jsem?"" a ,,Co je skutečným smyslem života?"" dosáhne intelektuální člověk neustálým vzděláváním se na cestě vědy a moudrosti (Jnana Yoga), aktivní, temperamentní člověk cestou skutků a nezištných činů (Karma Yoga), citově založený vášní a modlitbou (Bhakti Yoga), a se silnou sebekázní zase prostřednictvím kontroly těla (asana, pranayama) a mysli (meditácie) (Raja Yoga). Podstatou každé cesty je odlišit se od těla, mysli a citů, abychom poznali, že existuje pouze Sám, který je totožný s Bohem. Jóga pomáhá žít uvědoměle, být aktivní a ne reaktivní, pomáhá uvědomit si okamžik, kdy bychom reagovali spontánně na útok na naši osobu, otevírá prostor na přemýšlení, abychom jednali uváženě. Yoga pomáhá k porozumění a vytvoření láskyplnějších vztahů.

V následující části podrobně popíši ubytování hluboko v džungli, promluvím o bohatém denním programu, o bizarní očistné kúře shatkarma, o osvobozujícím společném večerním zpívání (kirtan) a speciální ohnivé ceremonii havan.

Matis-Ivan

Autor:
Ivan Mátis
www.fabulo.cz